VENEEN HAKU RUOTSISTA
Esimerkki mitä veneen ostaminen ruotsista pitää sisällään
ETSIMINEN
Kohteena oli Uttern 7000 eli reipas seitsemänmetrinen ruotsissa valmistettu 115 hp moottorilla valmistettu kabiinivene. Varustelutasossa haluttiin suht uusi kone, hydrauliohjaus, trimmit, lämppäri, kaiku, plotteri, hella,jääkaappi, kuomu, wc ym . Uttern on hyvä esimerkki veneestä, jota ruotsista kannattaa tuoda ja joiden hinnat ovat siellä paljon halvemmat kuin Suomessa. Etsinnässä kesti noin kuukauden päivät, kunnes sopiva kohde löytyi Tukholman läheltä Tyresön kunnasta. Yleisesti ruotsista kannattaa tuoda vanhempiakin veneitä, kun ne pääsääntöisesti ovat hyvin huollettuja ja hoidettuja, sekä hyvin varusteltuja. Ja esim. vanhemmista kabiiniveneistä on Suomessa rajoittunut tarjonta.
Veneitä ruotsista voi esim etsiä näiltä sivuilta www.blocket.se ja www.sokbat.se
MYYJÄN KONTAKTOINTI
Kuten normaalisti, vene oli myynnissä yksityisellä henkilöllä. Soittelin tälle mukavalle herrasmiehelle, jonka kanssa päästiin nopeasti samalle aaltopituudelle, kävimme keskustelua veneen historiasta ja entisistä omistajista. Pyysin häntä toimittamaan minulle tarvittavia aineistoja WhatsApplla ja sähköpostilla. Veneen tiedot ja lokitiedot näyttivät olevan kunnossa. Niinpä pyysin vielä mahdollisuutta videopuheluun itse veneestä. Tämä on hyvä tapa aina varmistaa, että kaikki on niin kuin pitää ja ei hukkareissuja tule. Tehtiin etävenekierros ja käytiin kaikki vielä läpi, että hommat piti paikkansa, kuten aiemmin saamissani papereissa ja saatiin käytyä myyjän kanssa läpi epäkohdat veneestä.
Tämän jälkeen tarkistin vielä myyjän tiedot ja näytti siltä, että myyjä oli luotettavan oloinen, joten ei muuta, kun tinkaamaan. Hinta neuvotteluissa saatiin pyyhkäistyä vielä 2000 € veneen hinnasta, joka oli jo alkujaan noin 8000 € edullisempi kuin vastaavat Suomessa. Joten ei muuta kuin kauppapäivää ja matkoja varaamaan.
MATKAT
Vetoautona oli käytössä Volkswagenin Touareg. Kauppaan ei kuulunut traileria, mitä ei myöskään lyhyen kartoituksen jälkeen Ruotsista järkevään hintaan löytynyt, joten traileri päädyttiin ottamaan vuokralle Suomesta. Kaupat olivat Tukholman vieressä, joten päädyimme ottamaan laivan Ruotsiin, koronan syytä tai ei niin aika rauhaksiin sai laivalla istua. Saavuimme perille alkuillasta ja ajoimme Tukholman ulkopuolelle maatilamajoitukseen. Illalla vielä viimeinen varmistus myyjän kanssa, että kaikki on kuten sovittu ja aikataulu pitää, joten ei muuta kuin pehkuihin ja aamulla kauppapaikalle.
VENEEN TARKASTUS
Saavuttuani veneelle tykkään tarkastaa veneen tässä järjestyksessä:
Ensi fiilis -> Käyn veneen läpi istun sisällä ja tutkin että kaikki on kuten pitää enkä kiinnitä huomiota vielä mihinkään erityisen tarkasti, ellei jotain huolestuttavaa satu mieleen ja keskustelen yleisesti myyjän kanssa. Tämä on usein yllättävän tärkeä vaihe, jos heti hyppää suoraan tarkastamaan paattia numeroin niin saattaa moni tärkeä asia huomaamatta.
Tekninen tarkastus ja tietojen paikkaansa pitävyys. Seuraavaksi tarkastan veneen tekniset ominaisuudet ja koeajan veneen, mikäli mahdollista. Käyn läpi tsekkilistan, jonka käyn läpi aina ennen veneen ostoa.
Jos veneellä pääsee koeajolle; testaan sähkölaitteet, trimmit ja muut toiminnallisuudet. Seuraavaksi käyn läpi tekniset ja varustetiedot ja vertaan niitä etukäteen saamaani informaatioon.
Kun vene nostetaan ylös, tarkastan vielä potkurin, peräsimen ja rungon kunnon.
HOX! Hyvä vinkki on, olit sitten venettä ostamassa Suomesta tai Ruotsista niin kannattaa aina pyytää myyjää pesemään veneen pohja. Useissa suolaisenveden satamissa on veneen pohjapesureita, jotka maksavat muutaman kympin mutta auttavat paljon veneen pohjan kunnon arvioimisessa ja saatat välttyä kalliilta hutiostolta.
KAUPANKÄYNTI
Tämän jälkeen tehdään kaupat. Yleensä ruotsalaiset haluavat käyttää / edellyttävät ruotsalaista kauppakirjoja kaupankäyntiin, joka on aika vakiomuotoinen ja vastaa yleisesti suomessa käytettäviä kauppakirjoja.
KOTIMATKA JA VIRANOMAISILMOITUKSET
Kotimatka voi alkaa ja kulkupeliksi valikoitui sama kuin mennessäkin, joten suuntasimme illasta Tukholman satamaan ja siitä Turkuun. Nyt laivakyyti vei meidän Suomeemme yötä vasten, joten söimme maittavan illallisen tyhjässä laivassa. Suomeen päästyä ei veneelle tarvitse manöövereitä tehdä, joten sen voi useimmiten ajaa suoraan tullista läpi ja tehdä vakuutus- ja rekisteröinti-ilmoitukset sähköisesti.
Tällainen on normaali veneen tuonti ruotsista.